NULL Skriv ut sidan - Neanderthal DNA

Anbytarforum

Titel: Neanderthal DNA
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2002-09-12, 15:48
Även om jag håller med John om att det är dags att återvända till den praktiska användningen av den nya DNA-tekniken så skall jag kommentera något om neaderthalmänniskan.  
 
Neaderthalmänniskans släktskap med oss (en sidogren eller våra egna förfäder) har länge varit en stridsfråga i forskarvärlden. Vad som hänt de senaste tio åren (som jag känner till) är:  
1) att man med mtDNA-test har kommit fram till att MRCA ligger längre tillbaka i tiden och därför kan inte neaderthalmänniskan var vår urmoder på raka mödernet.  
2) Relativt nyligen (slutet av 1990-talet) har man funnit fossil i Israel (daterade som så sent som för 30 000 år sedan) som uppvisar drag både av den moderna människan och neanderthalmänniskan.  
 
Eftersom det är känt att neaderthalmänniskan samexisterat med den moderna människan åtminstone under 70 000 år förefaller det åtminstone för mig ytterst märkligt att inte en del av den beviserligen gemensamma avkomman skulle ha gett upphov till dagens europ?er. Om vi låt oss säga antar att endast 2 % av vår härkomst för 100 000 år sedan bestod av neanderthalmänniskor så innebär detta att chansen inte är speciellt stor att just den raka möderneanan skulle vara en neanderthalmänniska. Bevisvärdet för mtDNA-testet förlorar alltså nästan allt sitt bevisvärde.