NULL Skriv ut sidan - Kritik mot DNA-genealogin

Anbytarforum

Titel: Kritik mot DNA-genealogin
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2006-05-01, 22:32
En person i taget.
Först angående valloner. Ja, det finns många med vallonska anor som har sådant utseende. Men det finns även många utan en enda vallon i släkten som ser sådana ut. Så utseendet kan komma från andra håll också. För övrigt. Stämmer detta utseende med en typisk person från Vallonien idag? Och hur ser en typisk finne ut, eftersom du kan känna igen dem?
Klart att generna sätter spår i utseendet, men man glömmer lätt att man har väldigt många olika gener och ser bara den stackars vallonen.
Vad det gäller genetiken så läste jag en del om detta för ett halvår sedan, men har tyvärr inte tillgång till referenserna hemma.
 
Vad det gäller Björn så vill jag påpeka att för mig betyder dalslänning, i fallande skala:
1 Person boende i Dalsland, oavsett härkomst.
2 Person som bott i Dalsland, och räknar anknytning dit.
3 Person som av andra skäl själv räknar anknytning till Dalsland.
 
Min definition har alltså inte mycket att göra med var ens anor bott, så vida personen inte upplever det som viktigt. Följaktligen ser jag inget problem att kalla dig före detta dalslänning. Du var dalslänning med anor som i senaste generationen bott i Hälsingland, och med åtminstone en del anor längre tillbaka som var från Västsverige. Men du var fortfarande, bland annat, dalslänning så länge du bodde i Dalsland.
 
Det antagande jag gjorde ovan var att en dalslänning i genomsnitt hade fler anor som också bott i Dalsland, än en icke-dalslänning. I genomsnitt. Vidare så påpekade jag att det i en genomsnittlig antavla för en dalslänning dyker det upp fler östfoldingar, personer boendes i Östfold, än hälsingar, personer boendes i Hälsingland.
 
Vi är i grunden eniga om att man inte ska betrakta grupper som homogena, men vi använder ord i olika betydelser.