NULL Skriv ut sidan - Kritik mot DNA-genealogin

Anbytarforum

Titel: Kritik mot DNA-genealogin
Skrivet av: Göran Löfstedt skrivet 2006-05-01, 20:30
Till Anders Ryberg
 
Jag håller inte med dig angående Vallonerna. Hur många de var i förhållande till befintlig befolkning vet jag inte, men genetiska spår har de ju satt.
Jag har sett fotografier på personer som bär Vallonnamn och de kan beskrivas till utseende som mörkhåriga, mörk ögonfärg och relativt markerad näsa.
 
Jag har dessutom träffat idag levande personer som har Vallonnamn och just detta utseende.
 
En mig närstående släkting som enligt släkttradition hade Vallonska förfäder blev alltid tilltalad på franska när han besökte restaurant eller hotel i nordvästra Frankrike, personalen blev alltid överaskad att han inte svarade på franska. Han hade detta speciella Vallonska utseende.
 
Ett annat exempel är ju Skogsfinnarna som till stor del bosatte sig i Värmland och Dalarna. Än idag ser man det typiska finska draget hos vissa Nordvärmlänningar. Höga kindknotor och aningen på utsidan uppsträvande ögon.
 
Vi ska inte nämna namn på nu levande, men det finns en känd artist från södra Dalarna som har detta typiska utseende. När man studerat hans anor ser man att han på alla sina mor- och farföräldrars sidor har rötterna i sydöstra Finland.
 
Vi har också en känd f.d. skidlöpare från samma trakter som tydligt exempel.
 
Så nog sätter generna spår i utseende i flera hundra år.
 
Allt det jag skrivit är ju personliga reflektioner som inte är vetenskapligt.
 
Däremot verkar ju ditt inlägg här ovan ha vetenskaplig grund ! ?
 
Mvh Göran