NULL Skriv ut sidan - Kritik mot DNA-genealogin

Anbytarforum

Titel: Kritik mot DNA-genealogin
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2006-05-01, 20:09
Trots mina ursäkter för att jag kan få ut vad du menar så vill jag nog att du bättre håller isär begreppen och inte använder dig av felgenererande benämningar Anders.  
 
Men det kanske du inte kan få ut av det här. Att uttala sig tvärsäkert med oexakta benämningar via epitet är förödande för sakligheten. Mitt exempel var att visa på detta men du fortsätter att sätta likhetstecken mellan boende och härstamning åskådningsmässigt.  
 
OK, jag var alltså dalslänning i boendet men hade mer härkomst från Hälsingland. Nu var denne person född i Hälsingland medan föräldrarna kom från just västsverige. Hälsingland hade en mycket stor inflyttning söderifrån. Det är de närmaste generationerna för min del. Som dalslänning hade jag en mycket stor släkt i Hälsingland.
 
Man måste lära sig skilja på person och grupp. Liksom på nyttjandet av felaktiga epitet. Det leder nog dessvärre ingenstans att försöka komma till rätta med det här på denna sida. DNA-forskningen kommer nog också att bli missbrukad kraftigt i fortsättningen. Kanske måste något göras åt saken. Detta är mitt sista inlägg i frågan. Tack för mig med hopp om mer etiska hänsyn.