NULL Skriv ut sidan - Kritik mot DNA-genealogin

Anbytarforum

Titel: Kritik mot DNA-genealogin
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2006-05-01, 01:18
Intressant utvecklat av Göran Löfstedt!
 
Eftersom jag har fått några DNA-bollar i rullning i snösmältningen så skall jag hänga på även med Görans inlägg.  
Ungefär vid millennieskiftet observerade jag några artiklar där det framkom att några DNA-forskare hade konstaterat att våra skandinaviska samer inte hade någon nära genetisk släktskap med kollegorna utmed ishavet österut. Det finns ju ett antal sådana och släktskapet hade tidigare ansetts som en självklarhet. Nu hade det i stället påvisats att samerna här hade sina närmaste släktingar hos befolkningen i Skåne. Jag har ingen aning om ifall detta håller ännu. Men, har det inte motbevisats så skulle det kunna innebära att det bland skåningarna och samerna finns människor som utgör en rest från vår allra tidigaste befolkning före stridsyxefolkens invandring. Frågan skulle då vara. Är de ”svenskar” eller ”norrmän” och vad är i så fall alla de andra?
 
Nu har jag ju hängt ut mig med kritiken mot en fallenhet till att kollektivisera in allt i grupper. Det är väl då bäst att jag också manar till försiktighet kring vilka som skall anses som mer ”riktiga” skåningar och samer än andra.
 
Det är nog också bäst att vi alla undviker att låsa upp oss i statiska föreställningar. Annars kan det ju bli som i fallet med de två döva som bråkade om ifall sällskapet intill pratade belgiska eller schweiziska tills de äntligen kom överens om att låta DNA-testa dem.