NULL Skriv ut sidan - Kritik mot DNA-genealogin

Anbytarforum

Titel: Kritik mot DNA-genealogin
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2006-04-30, 19:47
Hallå grupp- och schablontänkare Tengberg och Tollesson. Roligt att ni svarar men tro inte att jag har några extrema åsikter - det är bara så läget är idag.  Dags att vi vidgar vyerna dithän etiken finns och att vi har tänkt efter före istället för i efterhand.  
 
Kan vi göra det är det inte några stora problem. Effekten av små snöbollar som rullar till stora blir annars ibland så otrevliga. Hets mot folkgrupp och övergrepp mot individer kommer lätt i spåren.  
 
Det är därför Hitler togs in här. Han liksom rasbioligin ansåg en gång tämligen ofarliga. Innan vi börjar gräva upp dödskallar eller gör övergrepp mot släktingar för att få DNA är det mycket trevligare att ha lite samtal om etik i denna fråga. Efter vad som jag har läst från er tar jag mig för pannan. Det skall inte vara några övergrepp i någon form mot andra människor eller inskränkningar i det lika människovärdet.
 
Att stämla människor med tillhörighetens etiketter är inte rätt mot dem om de inte vill ha det så eller om det rent utav är fel. Består släktforskningen av sådana utövare så är det bara att beklaga alltsammans.
 
Jag formulerade mig medvetet provokativt för att få reaktioner. Allt går ju bara inte an.
Resande kanske inte är resande och judar kanske inte är judar mer än att någon har fått för sig att segregering och sådana epitet skall gälla. Det är så också med andra begrepp. Grupptänkande är elände.  
 
Vi tänker styrda av sådant. När det gäller kelter kan det ju vara vad som helst nästan och kanske mer yrke och kultur. Nationsgränserna för 1200 år sedan i Skandinavien är ointressanta mer än som hypoteser. Nationalismen kom långt senare och blir mer en parantes. Själv är jag ju nöjd om jag upprör er.