NULL Skriv ut sidan - Kritik mot DNA-genealogin

Anbytarforum

Titel: Kritik mot DNA-genealogin
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-11-13, 03:28
Att systematiskt gräva upp enskilda människors kvarlevor, särskilt efter dem som avlidit de senaste 100 åren, för att göra släktskapsbestämningar vill jag nog klassa som otillbörlig kränkning av gravfriden, men här handlar det ju om historiska personers redan tidigare uppgrävda kvarlevor, så kränkningen är redan ett faktum för Mozart, Swedenborg och Karl XII. Att man använder DNA-teknik för att göra analysen är väl inte mer kränkande än att man visuellt granskar kulhålet i Karl XII:s kranium för att se från vilket håll han sköts.
 
Inom katolska kyrkan har det ju varit populärt att spara gamla helgons ben som reliker, och inte heller där tycker jag att man kränker någon gravfrid när man tar prover på vad som antas vara Heliga Birgittas ben. Möjligen finns det en relikfrid som kyrkan bestämmer formerna för, men i det aktuella fallet har provtagningen åtminstone skett med relikinnehavarens tillåtelse.
 
Det amerikanska TV-programmet 60 minutes (som sänds i TV4) hade nyligen ett inslag där man berättade om italienska historikers studier av kvarlevorna efter medlemmar av familjen Medici och andra betydelsefulla personer. I reportaget kontrasterades detta smått morbida intresse mot den amerikanska synen på att låta de döda vila i frid, alltså samma reflektion som du gör. Jag vet inte hur amerikaner i allmänhet ser på detta, men jag tycker det går till överdrift när indianstammar kräver att 10.000 år gamla rester av människohår skall begravas i stället för att ligga på museum.
 
Att svenska museer nu återlämnar mänskliga kvarlevor som rövades från nygrävda gravar i Australien eller Nya Zeeland i början av 1900-talet finner jag däremot helt i sin ordning; det borde ha gjorts tidigare.
 
Jag läste någonstans att samerna (möjligen i Finland) motsatt sig att genetisk forskning utförs på DNA-prover som lämnats frivilligt av enskilda samer, när inte samerna som etnisk grupp har tillfrågats om sin syn på saken. Det tycker jag är en orimlig invändning; ingen etnisk grupp (vare sig stor eller liten) kan förbjuda enskilda medlemmar av gruppen att medverka i medicinsk forskning bara för att resultaten kan säga något om deras härkomst. I så fall skulle ju även en kvinna kunna förbjuda sitt myndiga barn att DNA-testa sig för att identifiera fadern (om nu den förmodade fadern frivilligt valt att medverka till testet).