NULL Skriv ut sidan - Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Magnus Sälgö skrivet 2016-01-16, 10:41
EDIT:  
 
Ok det var ju en hel del ;-)
 
Tips är att läsa Peters Sjölund bok - Släktforska med DNA  
Jag tycker boken är bra men saknar tydlighet hur man släktforskar på ett smart sätt med DNA. Se min enögda recension. Finns även Magnus Bäckmarks bok i ämnet....
 
Min religiösa övertygelse är att DNA släktforskning bygger på att man måste jobba ihop på ett helt annat sätt än papperssläktforskning.  
 
A) gammel släktforskning  
A1) letar i böcker skriver i ditt eget träd
A2) behovet att dela med andra är minimalt men ger mervärden av att andra kan ha bilder etc....  
+ plus att det blir ett ytterliggare granskande öga som gör att angivandet av källor etc är viktigta och slutsatser skall vara tydliga
 
B) DNA släktforskning
B1) tittar i träfflistor och ser en del av resultatet men vi ser ofta inte vad den andre ser dvs. i FTDNA ser du att användare A och B har träff på ett segment hos dig men du kan inte se om A och B har träff eftersom det kan vara så illa att A har träff på din fars linje och B på din mors linje
B2) är vi duktiga så för vi över resultatet till andra ställen ex. gedmatch där man kan se andra användare än dom som testat med det testföretag du jobbat med plus att du  
kan se båda sidorna och inse om A och B har träff med varandra..
B3) tar vi det steg jag anser ett måste så jobbar vi i gemensamma träd där vi dokumentera vilka ättlingar vi har träff med och på vilka segment och andra kan se samma information och lägga till vilka segment de har träff på....
 
Att hänga kvar i gammelsläktforskningen A och skicka gedcom filer och tro att man har koll på vad alla andra har kommit fram till och att man får alla uppdateringar som andra användare skickar mellan varandra känns som att be om problem...
 
Men som sagt det är min åsikt. Saknar lite visioner från böckerna ovan eller andra hur man skall organisera sin DNA släktforskning för att saker och ting skal fungera smidigast...
 
Hlsn
Magnus Sälgö
 
 
 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2016-01-17 00:06)