NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2009
Skrivet av: Christer Dahl skrivet 2009-07-09, 22:33
Diskussionen här på Anbytarforum har nu pågått ett tag utan att jag haft möjlighet att deltaga - men det är jag som är ägaren till fotot.
 
Genom en bekant fick jag för litet drygt ett år sedan tipset att göra en efterlysning på detaljer kring min farmors mor via genealogi.se. Att det dessutom finns diskussionsgrupper via anbytarforum hade jag ingen vetskap om. Därav har jag inte själv tagit upp frågan här - men är tacksam för den information som kan komma fram.
 
Följande kan jag själv bidraga med som grund;
Min farmor hette Signe Lavesson (senare gift Dahl). Hon föddes, som bildinformationen anger, i Oscars församling 1907-12-04 med den något ovanliga noteringen Fader okänd, moder okänd. Dock var inte fadern helt okänd. Hans namn var Lave Lavesson, en affärsman från Norrköping.  
Jag uppfattar Lave Lavesson som något av en vivör - min farmor var (vad jag vet) det första i en lång rad barn. Både inom och utom äktenskapet.  
Min farmor växte till en början upp i Lave Lavessons bostad i Norrköping, men när tycke uppstod mellan Lave och den anställda barnflickan beslutade de sig för att var och en adoptera bort de barn som redan fanns - innan de själva gifte sig. Min farmor skickades därmed till sin faster (Ruth Lavesson) i Stockholm. Ruth var för övrigt tvillingsyster till Lave.
 
Det nya paret (Lave Lavesson och barnflickan) fick därefter ett antal gemensamma barn. Bland annat en son med namnet Lave Lavesson - som alltså ej bör förväxlas med sin fader.
För övrigt hette även farmors farfar Lave Lavesson, även om han föredrog att skriva namnet Olaus Lavesson, eftersom han var en kyrkans man, kyrkoherde i Styrsta mellan Söderköping och Norrköping.
 
Jag är tacksam för all information och förslag som kan hjälpa mig att nå lösningen på gåtan med min Farmors Mor. Jag har redan nu, tack vare de mail jag fått från läsare av detta forum, fått veta att det finns en bilaga till födsloboken (C:1, 340/1907). Två ledtrådar verkar finnas där, dels ett födelsedatum för min Farmors Mor (kvinnan på bilden), samt en adress. 23 januari 1883, Karlaplan 4. I de försök jag själv kunnat göra hittills har denna nya information dock inte hunnit bära frukt.
 
Återigen, som sagt, tacksam för all hjälp och alla förslag.