NULL Skriv ut sidan - Martell, Lars Johannes, f.1840-12-08 Gannarve, Gammelgarn.

Anbytarforum

Titel: Martell, Lars Johannes, f.1840-12-08 Gannarve, Gammelgarn.
Skrivet av: Mats Ekedahl skrivet 2003-07-29, 21:14
Kan vi inte lugna oss lite, det är ingen som har nytta av detta.
Kan vi inte satsa lite mer på kvalitet än på kvantitet, samt att vara bättre på att uppge källa på uppgifterna.
Jag tror/vet att många använder mycket av detta forum som enda källa för sin forskning.
Jag vet inte om jag har fel, men en uppgift utan källa är för mig inget värt.
Vill man titta på Olles sammanställning av egna och andras forskningar så är det bättre att ta hem hela filen från hans hemsida: http://hem.passagen.se/ollove/index.html
 
Notera att Olle skriver:
 
”Uppgifterna har jag sammanställt dels från sådant som jag själv registrerat vid egen forskning på ett antal gotländska socknar, dels genom de uppgifter som andra gotlandsforskare presenterat i olika sammanhang. Dessa senare källor är främst DISBYT, Gotlands genvägar, Folkräkningarna 1890 och 1900, samt olika personliga släktforskningssidor på Internet. Jag har även använt tryckta källor såsom olika sockenböcker, Gotländska släkter av Nygren, Gotlands bebyggelse m fl.”
 
”Det är självklart att det finns felaktiga uppgifter i ett så stort material, särskilt som uppgifterna kommer från många olika håll. Det är därför viktigt att framhålla att uppgifter alltid måste kontrolleras mot källan.”
 
”Det bör observeras att födelseort/gård i många fall hämtats från Gotländskt vigselregister och inte alltid överensstämmer med verklig födelseort/gårdsnamn utan kan vara något helt annat beroende på migration.”
 
/Mats