NULL Skriv ut sidan - #3942, Ulrika Andersd. Löf till Amerika. Varthän?

Anbytarforum

Titel: #3942, Ulrika Andersd. Löf till Amerika. Varthän?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2013-12-11, 12:05
Helene!  
 
Tack så mycket för dina uppgifter! Ja visst ska fotonumret vara 3242. Jag hade skrivit en slarvig tvåa, som tolkades som en nia, i den tidiga morgontimmen.
 
Jag återvänder lite då och då till album #3300, ägt av Johan Petter Hjelm född 1858, Gunnarskog, Värmland. J P var gift två gånger, första gången med Anna Maria Löf född 1853, Sätra, Gunnarskog #3302. Jag har inte tänkt mig att det skulle finnas några foton från hennes sida, men upptäckte nyligen ett foto #3236 av en Gustaf Österberg, som ger en hälsning till moster Löf. Det var ett foto från Anna Marias sida. Hon hade bl a en syster Ulrika, som utvandrade (har inte funnit någon på Hjelms sida eller hans andra hustrus sida, som emigrerade)
 
Det finns ett foto från Amerika i albumet och det är detta från Water valley. Så nog kan man knyta det till den utvandrade systerns sida, tycker jag. Jag blir lite tveksam till om det kan vara Ulrika på fotot, då de tydligen hamnade i Water valley först 1880. Ulrika var hela 30 år 1880 och jag tycker att kvinnan på fotot ser ung ut. Kan det kanske vara den äldsta dottern Mary född ca 1873 eller någon annan dotter i den åldern? Jag har lite svårt att datera fotot.
 
Eftersom jag måste skriva bakgrunden till varför jag tror att fotot har med Ulrika att göra, så kanske jag skriver kommentaren med en sammanfattning av det du kommit fram till. Eller vad tror du?
 
(Ulrika hade en bror Anders Andersson Löf, född 24/12 1861, som emigrerade till Amerika 5/3 1886. Han nämns tydligen inte i dödsrunan. Källa: sidan 127 Sätra, Gunnarskog, 1886-1890)
 
Ann-Mari