NULL Skriv ut sidan - #36873, samedräkt?

Anbytarforum

Titel: #36873, samedräkt?
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2007-03-23, 09:15
Hej!
 
Ja, jag tror att vi talade förbi varandra. Enligt din definition av folkdräkt, som säkerligen är den vetenskapligt korrekta, är det en folkdräkt. Vad jag menade var följande:
 
1. Dagens folkdräkter i Tornedalen har mycket litet att göra med historisk dräkt i denna avkrok av världen.
 
2. Tornedalens och Torne lappmarks gängse histroiska dräktskick, för såväl samer som finnar skiljer sig från det svenska, samt är förvånansvärt konstant för perioden 1550-1850, med undantag för Torneås borgerskap (som enligt uppgifter gärna klädde sig i svenska dräkten när den var aktuell), samt i området bosatta svenskar, vilka åtminstone från 1830-talet enligt bouppteckningar, klädde sig på svenskt sätt.
 
Kvinnodräkten bestod redan på 1700-talet ofta av utifrån köpta kläder. Från och med 1800-talets mitt (i nedre Tornedalen kanske tidigare) klädde sig även männen i till snittet ofta ganska moderna, kläder av typen kavajkostym och överrock, dock med lokalt producerade skor och traditionel vinterpäls, kallad peski.
 
Ytterst få svenska etnologer har behandlat Tornedalen specifikt (när jag läste etnologi i Göteborg för ett par år sedan var jag tvungen att förklara allt från A till Ö om den tornedalska kulturen för dem -- vi talar då om universtitetslärare i entologi, inte mannen på gatan), men om de etnologer du anför har gjort det vet jag inte.  
 
Man bör, avslutningsvis, hålla i minnet att man inte kan dra hela Norrland eller ens Norrbotten över en kam, något som Iso-ruotsalaiset (svenskar med kolonialistisk och nedlåtande syn på oss tornedalsfinnar), även bildade sådana, har en tendens att göra.  
 
Därmed nog sagt.
 
MVH
 
Erik Kuoksu