NULL Skriv ut sidan - #36873, samedräkt?

Anbytarforum

Titel: #36873, samedräkt?
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-03-22, 11:59
Erik,
 
Den dräkt Du beskriver för en tornedaling verkar ha stora likheter med vad som är registrerat som dokumenterade och rekonstruerade folkdräkter för Norrbotten. Och då är det ju en folkdräkt, inte folkligt mode.
Men det finns alltså gott om bevis för att folk i hela landet från äldsta tider varit ungefär likadant klädda - eller lika mycket likadant klädda som vi är idag, för visst kan man finna skillnader t.ex. beroende på klimat (jag har idag i Göteborg sällan användning för de extrema vinterkläder jag använde i Luleå). Man får ju också skilja på hur individer varit klädda och det allmänna klädskicket.
 
 
Ann-Carin,
 
Ja, det vore intressant att höra mer om kjoltyget. Jag skall upp till Tjörn om några veckor (min äldsta dräkt skall införlivas med samlingarna, och vi skall mäta upp och fotografera några plagg eftersom vi tror att de förra mätningarna inte blivit riktigt rätt gjorda, i ljuset av senare rön), och då vore det ju intressant att kunna diskutera saken!
 
 
Ann-Mari,
 
Jag tycker som Du: ju enklare rekvisita desto troligare att fotot verkligen avbildar äkta förhållanden. Det var ju exotismen förfalskarna var ute efter.
En detalj man kan hålla utkik efter är hur mycket hår damerna visar; landsbygdens gifta kvinnor ansåg ofta långt in på det sena 1800-talet att det var oanständigt att visa håret. Så där huvudbonaden är placerad som en liten accessoar mitt i en svällande och komplicerad håruppsättning så kan man snabbt dra slutsatsen att där är folkdräkten rekvisita.
 
Ingela