NULL Skriv ut sidan - #36873, samedräkt?

Anbytarforum

Titel: #36873, samedräkt?
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-03-22, 03:05
Erik,
 
Det är inte meningen att folkdräkt skall uppfattas bara som den dräkt vi ser till högtider idag. Det är allt hela garderoben jag talar om - där finplaggen naturligtvis utgjorde sin del. Men det är som jag skriver vardag som helgdag det gäller.
Man skulle ju knappast se en Skånemora i högtidsklut mocka ut i lagården heller.  
 
Man måste också vara helt på det klara med att det knappast finns någon folkdräkt som inte har en hel del köpematerial i sig. Kläde, siden, Vadstena-spetsar och de flitigt använda yllekvalit?erna rask och kalmink var inte något man kunde göra själv. Inte ens den prosaiska, vardagliga vadmalen kunde de flesta göra själva (det krävs en vadmalsstamp för det).
Inte heller tillverkade folk sina dräkter själva. I hemmen syddes alla linneplagg och stickades strumpor etc., men ylleplagg (med möjligt undantag för enklare kjolar) syddes av sockenskräddaren, pälsar av skinnare (ofta från Malung, de turnerade), bindmössorna broderades av särskilda brodöser och monterades (efter inköp t.ex. på marknaden) av den lokala mössmakerskan - och skorna gjorde naturligtvis sockenskomakaren.
 
Självklart förändras alla folkdräkter över tid, påverkade av andra moden. Men de förändras inte i takt med rådande mode, och de tar oftast bara upp någon eller några enstaka detaljer åt gången. Den största, plötsligaste förändringen skedde i de svenska herrdräkterna - med få undantag ändrades nämligen dessa under slutet av 1600-talet/början av 1700-talet till att likna soldaternas uniformer; kanske en något oväntad konsekvens av det yngre indelningsverket!
 
 
Anna-Carin,
 
Jag har faktiskt själv den uppfattningen att samedräkterna hänger på gär'sgår'n - de används dagligdags ännu, men i mindre omfattning. Det ser i många fall ut som det gjorde i resten av Sverige runt 1870: man blandar vanliga klädesplagg med dräktplagg, och fullständiga dräkter ses mest vid speciella tillfällen. Sedan är naturligtvis frågan om man kan säga att det är upptagande av en modedetalj att t.ex. bära jeans till kolt i vardagsslag - alltså ett tecken på en levande dräkt! Och än har den ju inte drabbats av det ultimata förfallet där den bara är en högtidsdräkt som stereotypiseras och utsätts för dräpo (dräktpolisen) som pekande med hela handen talar om vad som är rätt och fel...
Officiellt anses i alla fall samedräkterna fortfarande vara folkdräkter.
 
Beträffande kjoltyg i Bohuslän så finns det dels på Röhsska i Göteborg en längd av ett blåbottnat krabbasnårstyg som man tror - kanske - kan ha varit en del av en kjol, dels på Tjörn ett täcke med mittspegel av blommerad kalmink med bård av blåbottnat krabbasnårstyg, men detta har jag inte hört att man så säkert skulle ha identifierat som en kjol och tillhörande ett livstycke.
Det finns däremot en teckning av en kvinna i bohuslänsk folkdräkt från tiden. En enkel pennteckning, men den visar en svart tröja och en blå kjol - precis så som många av oss bär dräkten idag.
 
 
Eva,
 
Ja, i folkmun kallas bygdedräkterna oftast för folkdräkter (eller sockendräkter, allmogedräkter, häradsdräkter - kärt barn har många namn). Men inom forskningen skiljer man från 1996 på folkdräkter och bygdedräkter, enligt den definition jag redovisat.
De flesta av oss undviker problematiken genom att bara tala om dräkt - tar du dräkt till middagen på lördag?, hon vill inte ha dräkt på midsommar, den blir så smutsig etc.
 
Inventeringen 1995 handlade om folkdräkter och bygdedräkter i Sverige. 834 bygdedräkter (dvs. ej inkluderat de samiska folkdräkterna) fanns det då, nu har några tillkommit. Norrmän och finnar har nog bra koll på sina samiska dräkter, men hur det är i Ryssland har jag ingen aning om.
I Jämtland och Tröndelag har man haft ett gränsöverskridande, gemensamt projekt om hur kläderna påverkats av den traditionella handelsvägen dem emellan (utställningen Klädedräktens magi invigs på Jamtli/Östersund 01 april och pågår til 03 juni då den går tillbaka till Norge) - och ett liknande sådant projekt, fast med fyra länder då, vore ju fint om man kunnat få till för samernas dräkter.
 
Ingela