NULL Skriv ut sidan - #36873, samedräkt?

Anbytarforum

Titel: #36873, samedräkt?
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2007-03-22, 00:13
Mycket förenklingar i den här diskussionen. Inte ens om ni tog en tidsmaskin tillbaks till 1800-talet så skulle ni se en same på renskiljningen i sin högtidsdräkt, i den pråliga finkolten. Skilj på tingen. Vardagskläder, helgdagskläder. Att prata om någon slags samedräkt som det vore en dräkt som bars såväl till vardags, i ur och skur som vid högtider är väldigt fel. Dock är ju huvudplagget i formen av en kolt, oavsett högtid eller vardag.
 
Vidare finns en annan regel, ju längre norrut, desto kortare kolt, och vice versa. Sen fanns ju självklart sociala skiktningar även inom den samiska folkgruppen och att det även yttrade sig i hur man klädde sig kan man väl ta för givet. Det finns väl nästan lika många parametrar gällande samiska kläder som hos t.ex. svenskarna. Vidare så syddes ju högtidskoltarna oftast av vadmal(men kanske inte lika säkert vadmal nuförtiden), vilket man kom över via icke-samiska handelsmän. Så olika varianter av exempelvis blått vadmal, som man ser i många högtidskoltar, bör vara en sensamisk dräkttradition, och nånting som framförallt de mer välbeställda samerna var först att lägga sig an med. Så man kan se en mod?förändring även över tid, bland samerna. En kolt av skinn eller päls, är vardagsplagget om man ser historiskt, och tillika urformen för det traditionella ursprungsplagget. Och nog kan man se skinnkoltar bäras bland samer även till vardags.
 
Anna-Carin> Du borde ge dig ut i lappland lite mer ;). Men visst, högtidskoltarna ser man nästan bara vid speciella tillfällen, men absolut inte bara inför publik & sameting. Även vid festligheter, som bröllop eller om det så bara är dags för den lokala marknaden när man vill vara lite fin. Vid min morbrors begravning i höstas hade några samiska grannar klätt upp sig i högtidskolten. Vackert. Nästan så att jag blev sugen på att skaffa mig en själv, även om jag bara är kvartssame.