NULL Skriv ut sidan - #27318 - """"Kringhuvuplågg"""" - Ström

Anbytarforum

Titel: #27318 - """"Kringhuvuplågg"""" - Ström
Skrivet av: Stefan Zylberstein skrivet 2010-11-07, 09:48
Intressant och ovanlig klädsel! Kul bild!
Fotot illustrerar också fint flera typiska drag för barnklädsel från den tiden.
 Det ena är att på den tiden handsyddes ju nästan all klädsel. Ofta utav mor i huset. Det gick naturligtvis att beställa sytt av nån annan, och så gjordes för mera komplicerade sömnader. Säg kavajer, rockar, finare hattar. Arbetstid var billig, så det gick att beställa hos en sömmerska utan att det kostade en förmögenhet.(Skorna var ett undantag, de var dyrare förstås. T.ex. kängor). En del backstusittare-kvinnor tjänade extra pengar som sömmerskor - och de var ju ännu billigare än sömmerskan i stan. Men ändå - att sy själv hemma var vanligt - och allra billigaste mätt i kronor och ören. Jag kan tänka mig att man  kunde också byta tjänster med nån duktig grannkvinna.
Köpeklädsel blev vanlig först in på 1900-talet.
 
Det andra är att det var vanligt att syskon hade samma klädsel gjord av samma tyg.  Vilket naturligtvis hänger delvis samman med det ovanstående.
 
Om det var så att de fullt medvetet gjorde så, som ett mode, eller om det berodde helt enkelt på om man fick tag i ett sjok billigt tyg, och ett bra användbart mönster - det låter jag vara osagt. Men vanligt var det, närapå typiskt.