NULL Skriv ut sidan - Klintberg

Anbytarforum

Titel: Klintberg
Skrivet av: Gunnar Grönlund skrivet 2006-02-21, 15:52
Jag vill få liv i en tidigare diskussion om Johan Henrik Klintberg som fördes 1999. Denne Johan Henrik Klintberg finns med i den stamtavla över Nicolas Strelow som jag jobbar med.
-------------------------------------------------
Följande är saxat ur inlägg av Barbro Påvall under rubriken Efterlysningar norra Gotland
 
JOHAN HENRIK KLINTBERG f. 17.9.1817 i Visby, skeppare. D. 16.5.1870 utrikes på sjöresa 53 år. gift med Christina Sofia Carolina Gisslander f. 18.2.1823 i Visby d. 23.7.1873 i Kalmar 50 år.
Barn:  
Johanna Sofia Theresia Klintberg, f. 30.11.1847 i Visby d...... Kalmar?
Johan Nicklas Klintberg f. 25.3.1851 i Visby d. ....... Kalmar?  
Jag känner till om förlisningen och dess följder.
-------------------------------------------------
Barbro Påvall fortsätter med ett inlägg under rubriken Efterlysningar Klintberg där jag saxat följande.
 
Eftersom Jacob Wilhelm utvandrade före 1855 så har det säkert samband med förlisningen 1851 och broderns öde (Johan Henrik). Om detta har jag tagit kontakt med sjöhistoriska museet och skall vid tillfälle fördjupa mig mera i.
-------------------------------------------------
Undertecknad har hittat i Holger Rosmans släkttabeller en notering om att Johan Henrik Klintberg dömdes till 10 års fästning 1853. Jag har försökt få klarhet i varför han dömdes till 10 års fästning genom att titta i Visby rådhusrätts domböcker utan att lyckas. Jag har också försökt få tag i Barbro Påvall med samma negativa resultat.
 
Är det någon som känner till förlisningen och följderna eller vet var jag kan få tag i Barbro Påvall så vore jag tacksam om en snabb replik.
 
Mvh/Gunnar Grönlund