NULL Skriv ut sidan - #12071 - mannens yrke?

Anbytarforum

Titel: #12071 - mannens yrke?
Skrivet av: Stefan Zylberstein skrivet 2011-08-15, 10:24
Jag har sett olika varianter på militärläkarna.  Jag tror nästan att de kunde välja lite själva.  
Så t.ex. har jag sett en militärläkare både med höga skärmmössan nämnd ovan, samt på annat foto, samme doktor klädd i exakt samma mössa som de andra officerarna vid regementet. Medan pastorn var civilklädd.
Jag tror mig ha sett samme doktor även i en sån här högre officer-mössa - det är därför jag gav förslaget.
Problemet är att jag inte hittar  fotot just nu.  (tänker närmast på A.H. Christenson / Kristenson, regementsläkare mm, bosatt i Skara. Västarvet har ett antal bilder på honom).
 
Men problemet kvarstår. En relativt ung man, men med mössa som man annars förknippar med generalsgrader.
Men inga synliga medaljer. HADE han varit hög officer eller riktig hög tjänsteman hade han säkert åtminstone någon fin medalj att visa upp.
Det är väl handtaget på något slags sabel/pallasch som framskymtar?
Nu behöver han inte vara militär för det.  Det fanns flera som kunde ha uniform och ev sabel därtill.
Landshövdingar hade uniform med sabel, det vet jag. Jägmästare likaså, tror jag. Polismästare??
 Fanns säkert fler befattningar som kunde ha snofsiga uniformer och eventuellt sabel/värja därtill.