NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-03-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-03-16
Skrivet av: Björn-Åke Petersson skrivet 2013-02-13, 21:53
Hej Gudrun
 
Jag kan inte ge dig föräldrarna men här får du hans båtsmanskontrakt
 
För vårt vakanta Båtsmansrusthåll vid 3-dje Indelningskompaniet i Blekinge län nr 42 Äpple, antager vi härigenom drängen Anders Olsson från Boa av Jämshögs socken, vilken kommer att i början på nästa nyår inskrivas såvida han duglig befinnes och kommer han att under hela sin tjänstetid räknat ifrån inskrivningsdagen åtnjuta
1.   Det vanliga Båtsmanstorpet till så stor del som med nu gällande författningar äro likmätiga
2.   De på samma torp befintliga hus samt i övrigt får han lön och klädespersedlar efter Kungl Maj:ts och Kronans reglemente i alla dess delar och får han i städja 2 rd banco.
 
Förbehållande vi oss rusthållare, att icke karlen, må äga rättighet uti Båtsmanshusen, intaga eller hysa, någon person med mindre sådant sker med vårt samtycke. Och som kronoskatteön nr 52 Hallö är indelt till samrote med vårt hemman nr 39 Långehall, kommer Båtsmannen att av nämnde ö erhålla en tredjedel av sin lön, i alla dess delar.
      Långehall den 3 december 1831
 
Ola Pehrsson   Wollmar Persson   Håkan Carlsson
      Rusthållare
 
Med förestående kontrakt förklarar jag mig möjd och förbinder mig som båtsman för ovannämnde nr 42 troget tjäna Kungl Maj:t och Kronan, samt mot mina rusthållare uippföra mig anständugt och beskedligt försäkras ut supra
         Anders A O S Olsson
 
Närvarande vittnen
O Mattsson   Jöns Andersson
Karlshamn    Gränum
 
Detta kontrakt är i min närvaro erkänt såväl av rusthållarna som karlen intygas
      J W Stålhammar
      kompanichef   
 
Källa Blekinge landskontor GIe:4 bild 1640 (AD)
 
 
Alla båtsmankontrakt 1815-1896 finns nu utlagda på AD-Pnline
och ett register 1815-1842 finns på Blekinge Släktforskarförenings hemsida
Min avsikt är att göra ett register över alla kontrakten
över 6000 st, men det kommer att ta ett tag
 
Hälsningar
 
Björn-Åke