NULL Skriv ut sidan - Östersunds tidiga fotografer

Anbytarforum

Titel: Östersunds tidiga fotografer
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2003-11-25, 02:57
Bra jobbat Peter !
 
Jag har tidigare tittat på denne handlande Johan Lindberg i hfl (AIa:8 och AIa:9), men någon anteckning om att han även sysslade med fotografering finns inte där. Att det fanns yrkesmässig fotografering i Östersund redan under 1860-talets första hälft har jag varit klar över länge. Under min skoltid var jag medlem av en gymnasieförening, i vars arkiv finns ett protokoll från våren 1865. Enligt detta beslutades då att låta fotografera medlemmarna vilket resulterade i ett foto som ännu finns kvar.
Johan Lindberg var född 1836 i Fors sn, Jämtland. Han flyttade till Stockholm 1856 och det är väl där han torde ha lärt sig fotografikonsten. Inflyttad till Östersund 1864, men lämnade staden och begav sig till Stockholm (Ladugårdslandet=Hedvig Eleonora) 1874.
Det fanns åtminstone ytterligare en fotograf till denna tid. I Östersunds historia av Janrik Brom? (Östersund 1936, del I, s. 173) finns ett foto från 1860-talet som uppges taget av major E.G.M?hlfeldt. Han bör vara identisk med majoren Gustaf Fredrik Julius M?hlfeldt (1815-1893), den ende tänkbare med namnet som förekommer. Om det nu inte ska vara majorskan som avses, d.v.s. hans hustru, som hette Emma Gustava !
 
Med hjälp av foto #19352 kan vi nu i alla fall länka ihop atelj?ns innehavare från 1864: Johan Lindberg (1836-) > Anders Olson (1840-1898) > Oscar Olsson (1858-) > Wiktor Lundberg (1890-1976).
 
Litteratur för intresserade: Anders Olson - stadens förste egentlige yrkesfotograf av Wiktor Lundberg (Gamla Östersund, årsskrift 1961, s. 40-41) och Atelj? Oscar Olsson i Östersund av Göran Rosander (Jämten, Föreningens Heimbygdas årskrift 1970, s. 132 ff).