NULL Skriv ut sidan - N. Sjöström, Svartvik, Njurunda, Medelpad

Anbytarforum

Titel: N. Sjöström, Svartvik, Njurunda, Medelpad
Skrivet av: Tobias Svedberg skrivet 2003-12-31, 18:57
Hej Lena!
 
Ja, jag hade också problem med att hitta information om N. G. Tiderman men efter hjälp av ett par duktiga personer här på Rötter så rullades slutligen hans släkthistoria upp flera generationer bakåt. Det framkom då att N. G. Tidermans födelsedatum var 1826-10-25.
 
Enligt en uppgift levde han ännu 1899 och var då bosatt i Stångom, Njurunda, Medelpad. Denna uppgift följde med som marginalanteckning i ett e-brev från en hjälpsam herre men tyvärr saknades källhänvisning varför jag inte kan bedöma dess tillförlitlighet.
 
Ett av problemen med information om de här personerna är att de har levt precis på länsgränsen mellan Gävleborg och Västernorrland. De har flyttat flera gånger mellan gränssocknarna, bott i en socken, döpts i en annan, vigts i en tredje etc. Exempelvis anges Tiderman ha bott i Gnarp (Hälsingland) år 1885 och 1888 flyttat över länsgränsen till Stångom, Njurunda där han sedan, enligt obekräftade uppgifter, blir kvar blir kvar till minst 1899. Kanske har han mellan dessa år gjort ytterligare avstickare ner till Gnarp vilket skulle förklara varför han inte finns med i folkräkningen för Västernorrland 1890.
 
Nå, detta sagt som en väldigt lång parentes. Nu gällde det alltså att datera fotografiet. Efter att ha tittat igenom Porträttfynd finner jag att bilderna #6762 och #25272 har en liknande inramning. Dessa foton är tyvärr odaterade men med ledning av den personalia som anges på dessa fotografier samt en bedömning av hur gamla personerna ser ut på bilderna (med den osäkerhet som en sådan bedömning nu för med sig) ser det inte alls omöjligt ut att de skulle vara tagna strax efter sekelskiftet 1899-1900.
 
// Tobbe!