NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-24
Skrivet av: Christian Roikjer skrivet 2002-04-23, 12:53
Jeg søger forskelligt kildematriale vedr. min tipoldefar: Carl Wilhelm Roikjer, hans kone, min tipoldemor Camilla Jensine Augusta Sofie Roikjer / født Kirchhoff samt deres søn, min oldefar Victor Axel Roikjer. Alle var de fotografer i sverige i perioden 1870 - ca. 1923. Carl Wilhelm Roikjer Hoffotograf hos Kong Oscar II og medstifter af Svenske fotografers forening han havde Atelier i G?teborg ca. 1870 - 1878 og (filialer i Halmstad og Vænersborg 1870 - 1877)flyttede til Malmø 1878 (Gift med Camilla Jensine Augusta Sofie Roikjer / født Kirchhoff der også var fotograf. Hun åbnede efter sin mands død eget atelier i 1908 på Sødvaførstadsgatan og senere på Rønneholmsvægen. Hun døde 1917 i Malmø  - nogen der kender noget til hende ?). Deres søn Victor Axel Roikjer overtog hans fars forretning på Sødergatan 18 i Malmø. Han skal have været bestyrelsesmedlem og formand for Svenske Fotografforbundet - hvornår var det ?. Fra 1-1-1900 Hoffotograf for Kronprins Gustav og fra 2-11-1908 for Kong Gustav. 1910 - 1914 var han direktør for det nyåbnede 'Biorama' på Sødergatan overfor hans forretning i nr. 18. Han flyttede til København i 1923 hvor han fortsatte sit i Malmø påbegyndte arbejde med fremstilling af foto overført på elfenben og oliemaleri. Jeg er interesseret i alt materiale og køber evt. gerne foto og andre efekter fra deres virksomhed i Sverige.
 
Med venlig hilsen Christian Roikjer