NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-24
Skrivet av: Sara R skrivet 2001-11-30, 19:28
Hej Berith!
 
Har precis idag varit och lånat en bok på Helsingborgs bibbla som heter Helsingborgs första fotografer och deras bilder (av välkänder Karl Erik O-n Ander, som gjort hela den fina serien Det gamla Helsingborg...), ISBN 91-630-7341-2.
 
Så jag plockade fram den för att se om jag kunde hjälpa dej. Det finns ingen Carl Emil Bruno i den, men väl en Emil Bruno. Han uppges flytta med familj från Falkenberg till Helsingborg 1892. Emil dör 1907, och det står ingenting om Bjuv. Men det kanske ändå är din Emil, och isåfall vill du genast låna hem den boken, för där är jättefina bilder av honom (inte 100% bekräftat) troligen taget av hans tillika fotograferande hustru Ebba, och även bild av Ebba i nattsärk, och Ebba med späd bebis, Valter. Sedan spekulerar KEO i att fadern dog (endast 43 år gammal) för att dottern Hjördis dött strax innan, och att han inte klarade sorgen - men vi får ju tillåta lite konstnärlig frihet från denna fantastiske fotografi-fantast...
 
I personaliakapitlet står att Emil är född 13/5-1864 i S:a Wi, d. 2/10-1907 i Hbg.
Det står också var hans och hustruns atelj? fanns, men jag ska inte slita ut mej på att skriva mer, om det inte är din Emil - du får gärna höra av dej om du vill veta mer! sara@iconparade.com (lämnar inte den i e-postfältet, för jag får nog med spam och BadTrans iallafall...)
 
MVH
/Sara