NULL Skriv ut sidan - Fotograf Karl Johan Olsson, Revsund med atelier ?

Anbytarforum

Titel: Fotograf Karl Johan Olsson, Revsund med atelier ?
Skrivet av: Åke Abrahamsson skrivet 2011-05-06, 11:35
Tack Ann-Mari och Stefan för ert engagemang och edra kommentarer !
 
Ann-Mari:
I nuläget saknar jag abonnemang för sökning, men jag har faktiskt tidigare noterat  Örgrytefotografen, som ju lämpligen faller ur rullorna i Vänersborg under 1890-talet för att ev. dyka upp i Jämtland och avsluta sina dagar där 1916. Jag har dock ej funnit några spår i Jämtland (Revsund) där man kan få bakgrundsinformation, om födelse i ort och tid och om in/ut - flyttning, och därför inte varit säker på identiteten.Dessutom står han som Ogift man i SCB dödsregister, och inte som änkling, men det kan ju vara uppgifter som har blivit förvanskade kanske.
Stockholmsfotografen är ett nytt spår för mig och det bör jag undersöka förstås.
 
Stefan:
Ja, intressant att fundera kring namn och yrkesutövande. När jag läste namn och yrkestitel och inte kunde hitta något speciellt i Porträttforum funderade jag på om Karl Johan var en fotograf med inriktning på reportage och landskap. På sin ålders höst vore det kanske en befrielse sett i dagens ljus, men ensam och över 60 år i början på 1900-talet var detta säkert mer en kamp att få assistera eller ta extra jobb som fotograf för att klara av tillvaron.
Carl ger onekligen en mer sofistikerad bild (!) av en atelier än namnet skrivet som Karl.
Så det ligger nog en stor möjlighet i att Karl Johan förvandlas till initialerna C.J. på porträttkort.  
 
Porträtten av C.J Olsson i Porträttforum, förutom ett som har orten Bräcke tillskriven,(nästsocknes till Revsund), saknar alla adressuppgifter. På korten står det enbart C.J. Olsson Atelier och som du säger kanske han jobbade i någon annans atelje, efter överenskommelse om egen produkt eller vid tillfälligt lokalutnyttjande vid ägares frånvaro (sjukdom t.ex.).
 
Om Karl Johan är inflyttad eller född i Jämtland återstår att se, likaså var/ hur han verkade som fotograf.
 
Det vore intressant med ytterligare information kring fotografen Karl Johan Olsson.
 
Vänligen
Åke