NULL Skriv ut sidan - Fotograf Karl Johan Olsson, Revsund med atelier ?

Anbytarforum

Titel: Fotograf Karl Johan Olsson, Revsund med atelier ?
Skrivet av: Stefan Zylberstein skrivet 2011-05-06, 08:25
Namnen är så pass vanligt förekommande att det förklarar mer än väl att det finns två fotografer med exakt samma namn. Och jag håller med frågan, fotograf kunde ha eget atelje, eller jobba i andras ateljeer. Vilket senare var vanligt.  Eller en kombination...   Och i befolkningsregistret antecknas allihopa som fotograf. Både patron, anställd fotograf, och den som gör både ock...  Iaf så snart det inte är rena biträdes eller kopistuppgifter iaf.   Jag har ramlat på i Folkräkningen på ett antal personer som uppgivits som fotograf, också här i Lidköping, men där jag också är ganska säker på att de INTE hade en ateljé. De kanske stoltserade med en utbildning. Men det är troligare att de var hjälpfotografer hos någon patron.
Vad gäller Karl och Carl - bruket varierade. Jag har ibland hittat massvis med Carl med knappt någon Karl, och byter jag årtionde i Folkräkningen så blev det tvärtom...  Om det beror på tidsandan, prästerna som skrev i, eller rent av registratorerna vid Folkräkningen som försökte normalisera - vet jag ej. Jag kollar iaf alltid både på Carl och Karl, Vilhelm och Wilhelm, mm... Och finner ofta att det är samma person under olika årtionden.