NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2007
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2003-03-26, 13:28
I en artikel i Nytt sockenbibliothek för år 1863. Förra halfåret har jag funnit en artikel som berör lotsen Lars Larsson Garnström i Ljugarn (sidan 198). Artikeln är saxad från Gotlands Tidning (u.å.) och bär namnet Från Gotlands kuster. Den är ett äreminne över gotländska lotsar och och deras hjältemod. I synnerhet Lars Larsson Garnström berättar den om LLG, född på Ljugarn 1787.  
Först redogörs för ett uppdrag han hade hösten 1831, då han lyckades övertyga en kapten Gr?n på briggen Harmonie att lätta ankar och flytta båten ut på Gräsar, ankringsplatsen under Laus holmar.
Artikeln avslutas på följande sätt:
År 1840 den 3 Oktober låg skonerten Amatus på Ljugarns redd med lotsflagg på topp. VInde blåste hårdt af NO. och Garnström hastade som vanligt ut tillika med sin son, lotslärlingen Anders G., 19 år gammal. De vanliga manövrerna iakttogos och man såg Amatus snart sätta till segel och gå till sjös. Man såg i den svåra stormen fartyget hålla långt ut, innan det brassades back (stannade fart) för att låta lotsarne gå; - men derefter såg man ingenting. Den modige Garnström och hans son såg man aldrig mera.
 
För den som bor på Gotland och har ett direkt intresse kan jag dela med mig av hela artikeln.
 
MVH
 
Lars Norrby