NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005
Skrivet av: Timmy Brolin skrivet 2005-03-16, 21:53
Hans: Visst blir den fin efter lite pillande i PSP. Jag använder själv PSP rätt mycket för att bättra på bilderna, men för att demonstrera vilka resultat kombinationen mikroskop+digitalkamera kan ge föredrog jag lägga upp en omodifierad bild.
 
Mikael: Mikroskopet jag använder är Clas Ohlsons stereomikroskop för 1895:-
Mikroskopet har i standardutförande 20x förstoring. 20x är rätt så idealisk för att läsa korten med bara ögonen, men det är för mycket för att man ska få med ett helt uppslag på ett foto. Så, jag köpte till ett extra objektiv (495:-) som ger slutlig förstoring på 10x. Detta visade sig vara exakt så mycket som behövdes för att ett helt uppslag i mina mikrokort ska gå in i synfältet.
 
Mikroskop går att köpa begagnat för ganska så små summor. Ta en titt på t.ex. www.tradera.com
 
Det är inte helt lätt att hitta vilken kontruktion som ger användbara bilder. Jag har laborerat i några dagar nu. Kraftig och jämn belysning underifrån är oerhört viktigt. Jag kör med en halogenlampa (skrivbordslampa) och ett diffusionsfilter i form av två lager halvtransparent ritfilm. Belysningen är så kraftig att man blir bländad om man tittar i mikroskopet med bara ögonen. Lite svagare belysning går också bra, men ju kraftigare belysning desto kortare exponeringstid och mindre bländaröppning kan man använda (jag kör 1/80 exponeringstid och F8.0 bländare), vilket ofta resulterar i ett bättre och jämnare resultat.
 
Sen gäller det att balansera kameran ovanpå mikroskopets okular. Jag hade sån tur att kamerans objektiv passar precis i gummimuffen som sitter på okularet, så kameran sitter still av sig själv, så länge man inte skakar för mycket på bordet, eller att kameran råkar få slut på batterier och drar in objektivet... Det hände en gång, men jag hann fånga upp den innan den trillade i bordet.  
Två sekunders fördröjd avtryckare på kameran är nog ett måste. Försöker man hålla i kameran för hand och trycka av så blir det inga vidare bilder.
 
Stereomikroskop är eg. inte helt bra för det här ändamålet. Ett monomikroskop är helt klart bättre lämpat.
Monomikroskopen är billigare och har i regel inbyggt stöd för belysning underifrån. (jag har pallat upp mitt stereomikroskop på två små kartonger för att kunna få in en lampa under det). Däremot verkar monomikroskopen ofta ha för kraftig förstoring. Vi vill ju som sagt bara ha ca 10x. Dvs en mycket liten förstoring i mikroskopvärlden.
 
Det kanske är så att man inte ens behöver ett mikroskop. Det finns många olika typer av väldigt billiga luppar, trådräknare, etc. som har 8-10x förstoring. Det är mycket möjligt att man kan nå liknande resultat med sånna saker om man hittar på en lämplig konstruktion med belysning och montering av kamera.
 
För att få ett mått på hur pass effektiv metoden är så provade jag att fotografera av två hela kort och tog tid. Jag behövde ca 15 sekunder i snitt per bild. Det inkluderar 2 sekunders fördröjd avtryckare.
 
En rättslig prövning av läget när det gäller mikrokorten vore verkligen på sin plats. Men frågan är om det verkligen behövs någon rättslig prövning. Offentlighetsprincipen är ju inte direkt någonting konstigt. Det borde finnas massor av prejudikat att luta sig på.
 
Ni säger att era bibliotek inte lånar hem filmerna. Här (Hallands länsbibliotek) vill de inte låna hem någonting alls. Vill jag ha ett mikrokort från SVAR får jag ordna det själv.
Däremot har de ett rum i källaren med film och fiche läsare. De har alla Halmstads längder på fiche, och faktiskt hela övriga Halland på film. Filmerna är rätt slitna, men är ändå betydligt lättare att läsa än fiche.