NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2005-03-16, 18:05
Hej Timmy!
 
Nej, han/hon skulle inte ha rätt att sälja papperskopior gjorda efter ditt negativ. Under förutsättning, naturligtvis, att du inte sålt det eller gett bort det med den uttryckliga rätten. Jag vill minnas att det finns rättsliga exempel på att man inte ens har rätt att använda delar av annans verk, om det inte rör sig om högst minimala delar.  
 
Jag håller inte med om formuleringen Mikrokorten är rena kopior av mikrofilmen eftersom att på mikrokorten så ligger mikrofilmen i fem remsor om vardera 7-11 exponeringar, medan den i sin normala form är en enda lång remsa, oftast (?) omkring 30 meter lång. På mikrokorten är den också förminskad.  
 
De kuvert som jag kom ihåg hade en klisterlapp på sig med kontentan att det var SVARs egendom och att det inte fick kopieras på något sätt.  
 
Jag har aldrig hört hur SVAR/Riksarkivet argumenterar för sin copyright på mikrokorten -- annat än den vaga förklaring jag fick av juristen jag nämnde här ovan --, så mina inlägg här har mest varit ett försök att förstå/förklara hur jag uppfattat deras hållning.  
Det skulle vara intressant att få det rättsligt prövat! Likaså vore det intressant att få det rättsligt prövat om de har rätt att vägra utlåning av mikrofilmer via biblioteken i de fall dessa har konverterats till mikrokort. (Fast i fråga om posthantering så är det ju smidigare med korten än med rullarna.)  
 
Imponerande resultat du har fått med att fotografera via mikroskop! Fast jag hittade inget särskilt billigt mikroskop hos Clas Ohlson ... Eller var det bara själva okularet?  
 
Hälsningar, Mikael!