NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005
Skrivet av: Timmy Brolin skrivet 2005-03-15, 19:23
Att säga att mikroficherna i sig är fotografier av en vy (mikrofilmen), tycker jag är att sträcka lite väl långt på begreppen.
 
Säg att jag fotograferar Drottningholm, framställer ett antal kopior av negativen och säljer ett av negativ till någon. Om denne någon sedan lämnar in negativet till en fotobutik och ber dom framställa en papperskopia, har han då fått någon form av upphovsrätt till den papperskopian? Det är precis lika mycket bearbetning som SVAR/riksarkivet gjort. Mikrokorten är rena kopior av mikrofilmen.
Numrering/katalogisering är de skyldiga att göra med alla allmänna handlingar, så den biten är inte mycket till argument.
 
Så här ser i varje fall mina kuvert ut:
(https://forum.rotter.se/discus/messages/11906/68684.jpg)
Ganska så tydligt vem som äger dom.
 
Frågan är om det alls spelar någon roll ifall SVAR/riksarkivet kan hävda någon form av upphovsrätt på mikrokorten. I slutändan säger grundlagen att vi har rätt att begära ut allmänna handlingar utan att säga vad vi ska ha dom till, och vi får avbilda de allmänna handlingar vi får ut.
Om jag begär att få ut en födelsebok så ger dom mig ett mikrokort. Att jag inte skulle få avbilda detta mikrokort stämmer dåligt med grundlagen.