NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2005-03-15, 17:53
Hej igen!
 
Jag har sett kuvert där det står att de tillhör SVAR, men jag kan inte påminna mig ha sett något där det står att de tillhör Riksarkivet.  
 
Förklaringen till att SVAR skulle ha ensamrätt till mikroficherna, medan mikrofilmerna är allmän egendom i så måtto att man har rätt att kopiera bilderna, skulle vara att mikrokorten är en bearbetning av mikrofilmerna, med förminskning, numrering, katalogisering och annat, allt gjort av SVAR.  
Man skulle kunna jämföra det med att du tar ett foto av Drottningholm, och sedan säljer kopior av det som vykort. Vilken som helst annan person har rätt att ta ett exakt likadant foto (även om det är högst otroligt att han/hon skulle lyckas in i minsta detalj!) och sälja det på samma sätt utan att du kan invända mot det. Han/hon har dock inte rätt att utan ditt tillstånd ta din bild och sälja vykort gjorda av den, i bearbetat eller obearbetat skick.  
Mikroficherna är SVARs foton av fem bitar av en mikrofilm som är allmän egendom, liksom de flesta vyer i Sverige. Därför har SVAR rätten till det arrangemanget. Hade de gjort en kopia av mikrofilmen rakt av så tror jag inte att de hade kunnat hävda någon upphovsrätt.  
 
(Att man skulle ha rätt att kopiera mikrofilmerna rimmar dåligt med ett fall för 20-25 år sedan då en firma i Uppland gav sig på att framställa kopior av mikrofilmerna. Efter ett tag upphörde denna service -- som i sig inte var gratis, förstås --, och man fick den bestämda uppfattningen mellan raderna att det var efter påstötningar från något håll, och då gissningsvis från Riksarkivet. Observera dock att jag inte är säker på VARFÖR servicen upphörde.)  
 
Angående tillgång till mikrofilmerna så går det ju att köpa dem från Riksarkivet. Fast det är ju inte ett bra alternativ för de flesta, då varje rulle kostar 330:- + porto (om det inte höjts på sistone). Man kan också låna dem via sitt bibliotek, under förutsättning att de inte finns konverterade till mikrofiche. SVAR har ju lyckats få till ett intressant avtal med biblioteken, vilket säger att om arkivalierna finns på mikrofiche så är det dessa som ska tillhandahållas. Det är först när mikrofiche INTE finns som man har rätt att låna mikrofilmerna via biblioteken.  
VÄLDIGT många bibliotek har inte förstått (alternativt velat förstå?) det rätt, utan menar på att om arkivalien inte finns på mikrofiche så får man inte låna den -- även om den finns på mikrofilm.
 
Summa summarum: Originalhandlingarna är allmänna handlingar, och likaså den mikrofilmade versionen av dessa eftersom den skänkts till svenska staten. Mikroficherna däremot är ett foto av ett arrangemang och den som tagit fotot har rätten till det.  
 
Hälsningar, Mikael!  
 
PS. Detta är hur jag har uppfattat förhållandena efter den information som jag har fått mig till livs, dels från inblandade aktörer och dels efter hur jag uppfattar en konstnärs/tillverkares rätt till sina verk (tavlor, foton, böcker, etc.). DS