NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005
Skrivet av: Timmy Brolin skrivet 2005-03-11, 23:45
En ny tråd för den här diskussionen vore nog en bra ide', ja. Vi har halkat ifrån ursprungsämnet en smula...  Å andra sidan är ju det här den juridiska aspekten på skanning av mikrofilm/mikrokort.
 
Vi har i varje fall slagit fast att mormonernas upphovsrätt på ett eller annat sätt inte bör vara ett hinder.
 
När jag varit ute och knäppt lite bilder med min (gammeldags) kamera så lämnar jag in filmrullen på framkallning. Tillbaka får jag de framkallade negativen. Dessa negativ kan användas för att framställa både papperskopior och nya negativ. Men oavsett vem som gör dessa kopior så är det fortfarande jag som har upphovsrätten till allihopa. Fotografer lever på detta faktum.
 
Riksarkivets mikrokort är sådana kopior av mormonernas negativ, alltså är det fortfarande mormonernas upphovsrätt som gäller även för mikrokorten.
 
Visst har du rätt i att alla inte nödvändigtvis är inkomna till eller upprättade hos myndigheten. Men det spelar mindre roll. Kyrkböckerna (och då syftar jag på kyrkböckernas informationsinnehåll, inte något specifikt medium) är allmänna handlingar. Eller hur?
 
Sen har vi då den lilla textraden i tryckfrihetsförordningen som uttryckligen ger mig rätt att avbilda allmänna handlingar (såsom kyrkböckerna ovan). Respektive myndighet väljer om de vill ge mig tillgång till originalhandlingen, en kopia i någon form, eller en avskrift. Oavsett vilket medium de väljer så har jag rätt att avbilda handlingen.
 
Visst skulle det vara tekniskt sett betydligt lättare att scanna rullfilm än mikrokort i volym. Scanning av rullfilm kan automatiseras på ett helt annat sätt. Dessutom håller den högre kvalitet. Men den typen av scanning i volym är ju inte aktuellt för ett ideellt genline där alla släktforksare bidrar med det material de har scannat in.