NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005
Skrivet av: Nils Lindström skrivet 2005-03-11, 13:40
Som jag ser det är det bara en tidsfråga innan all basinformation för släktforskning finns gratis tillgänglig på Internet. Det vi nu ser är ett övergående fas för SVAR m fl  
 
Timmy Brolin har rätt i sin argumentering, men har nog alltför resursstarka krafter mot sina visioner. Tyvärr har Sverige nu halkat långt efter i IT-utvecklingen jämfört med resten av världen, inte bara inom släktforskning utan generellt. Bara för fem år sedan tillhörde vi de ledande, nu ser jag (med yrkeskänning i branschen) hur vi halkar efter utlandet alltmer för varje år som går. Kort sagt Sverige står stilla, och det mesta talar för att även släktforskningen blir kvar många år till på sin 1900-teknik. All utveckling stannade av i slutet på 1990-talet, och det finns inte längre några framtidsvisioner (vad jag vet) hos någon aktör i släktforskningsbranschen.
 
Sedan är det väl också självklart att de närmast berörda med näbbar, klor, jurister och lagparagrafer kommer att slåss för sina egna jobb. Det gäller ju deras framtida försörjning. Denna kamp för överlevnad blir dock minst lika svår som de SAAB-anställdas i Trollhättan. Utvecklingen lär inte kunna stoppas, bara fördröjas tiotalet år.