NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2005
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-03-11, 11:26
I förhållande till id?n om ett ideellt (gratis?) Genline så har givetvis Kaj Larsson rätt. Den relativt säkra grund som Genline vilar på, i alla fall inom överskådlig framtid, är att man redan har de tekniska resurserna och kapitalet att sälja abonnemang på ett mycket stort material. Och till en rimlig kostnad. I denna första fas 20 miljoner avskannade sidor!
 
Vilka idealister klarar att upprätta en tjänst som driftad 24 timmar om dygnet klarar att tillhandahålla detta gigantiska material, utan att debitera kostnaderna till någon? Det funnes givetvis andra vägar att gå, det kunde varit en rik mecenat eller institution som genom en betydande gåva betalat kalaset (Wallenberg som beskyddare av släktforskarrörelsen?), eller - staten kunde tagit räkningen som ju (ännu) sker i Norge. Den senare lösningen är väl den ur alla synpunkter rimligaste, och mest naturliga. Inte minst med utgångspunkt i allmännyttan, bevarandet av kulturarvet, och den generella förpliktelsen att tillhandahålla de uppgifter som offentlighetsprincipen kräver. Men den kräver politiska beslut som vi nog ska se långt efter. I förhållande till kykoboksmaterialet har det tåget redan gått.
 
Vi lever i en marknadsorienterad värld och måste inse att vi i Sverige inte är så förfärligt långt undan amerikanska principer, i alla fall inte i denna fråga. Jag ser en klar parallell till att ett privat företag som Ancestry skaffat sig tillnärmat monopol på att tillhandahålla innehållet i 140 år av amerikanska folkräkningar, plus många hundra andra stora databaser av olika slag.
 
Turligt nog för oss användare ser jag inte att Genline någonsin kan få ett monopol i Sverige. Staten har själv tagit upp kampen genom Arkion, och mindre, men effektiva kommersiella konkurrenter finns som t.ex. DigiArkiv. Och nej, jag menar inte att dessa enbart tänker pengar, inte ens Genline kan rimligen bli en guldgruva. Också dessa kommersiella aktörer, statliga och privata sådana, drivs i alla fall delvis av id?er och visoner.  
 
Men det finns ju glädjande nog också ett stort antal verkliga idealister som i det mindre formatet producerar register, avskrifter, CD-skivor, böcker och andra hjälpmedel. Vi får aldrig underskatta betydelsen av dessa oftast mycket lokala initiativ. Ett par större idella projekt är också fullt levande, t.ex. Soldatregistret, förbundets egna stora CD-produktion, och inte minst Disbyt.
 
Så min förhoppning är att Genline länge må leva i landet eftersom jag inte ser några realistiska alternativ till just den tjänst de säljer, men också att vi som släktforskare aktivt stödjer alla små och halvstora projekt som blomstrar, så mycket vi bara kan. Inte minst bör vi köpa massor av dessa CD-skivor, bygdeböcker, årsböcker och register, bara så kan det bli fler av dem.
 
Konsumentmakt finns också hos släktforskarna, och vi avgör själva i slutänden hur framtiden ska bli.
 
(Men hela diskussionen har också förts tidigare på Anbytarforum, och är här våldsamt felplacerad - under en diskussion om Foto- och skanningsteknik.)