NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-01
Skrivet av: Berit Andersson skrivet 2001-10-30, 19:26
Alvar!
Varför låta någon annan tolka texten åt dig? Alla vi som hållit på att försöka tyda gamla kyrkböcker och microkort vet ju hur svårt, ja, nästintill omöjligt det är ibland. Allting som inte är originalhandling är en andrahandskälla vilket i sin tur innebär att det finns utrymme för feltolkningar och felavskrifter. Om vi bara litade på det som finns på internet som den enda sanningen så tror jag att vi snart skulle vara tillbaka på Adam och Evas tid... Jag vill gärna få en chans att läsa originalhandlingen med egna ögon utan att någon före mig lagt in sina tolkningar och texttydningar. Om fler får en chans att se orginalet så tror jag att chansen att det blir rätt är större än om någon person får något slags veto till tolkning. Sannolikt så kommer man längre bak i tiden om man inte kontrollerar själv men vad vinner man på det??
Jag lät bli att kommentera ditt inlägg gällande dödskivan men nu kan jag inte låta bli längre, varför ställer du i släktforskarsammanhang nästintill heltokiga (jag vill inte kalla det idiotiska) frågor. Du och jag och alla andra släktforskare vill väl kunna forska själva och ta del av den hjälp vi kan få, men i grund och botten är väl det viktigaste att vi gör jobbet själva så långt vi kan? Om du inte ställer upp på det så kan du väl betala ett antal tusenlappar och få din antavla men då kan du inte kalla dig släktforskare och då undanbeder vi oss från dina kommentarer här på anbytarforum i fortsättningen.
 
jag håller med dig om att det finns flera bra exempel på avskrifter av kyrkomaterial på internet men om man använder sig av dessa så blir man ju ändå tvungen att kontrollera själv för att man ska kunna vara helt säker. Det om något kallar jag dubbelarbete!
 
I all välmening Berit Andersson, Spånga