NULL Skriv ut sidan - Skanning av gamla fotografier

Anbytarforum

Titel: Skanning av gamla fotografier
Skrivet av: Tobias Svedberg skrivet 2004-01-02, 18:53
Hejsan!
 
Tack för informationen!
 
Ja, att okomprimerat är bäst torde vi alla vara överens om men har man en fyra år gammal dator (och de kontanta medlen inte räcker för att köpa en ny med större hdd) så blir det att kompromissa. Även om jag helt håller med om att kompromisser av det här slaget inte alls är bra ur arkivhänseende och med tanke på framtida läsmöjligheter.
 
Visst har jag funderat på att skaffa en CD-brännare, men eftersom min dator är så gammal så skulle troligen brännaren bli värd mer än själva datorn. Därför har jag väntat och försökt se om det kommit ut några nya datorer med inbyggd brännare och till ett lämpligt pris. Priset på datorer sjunker stadigt men än så länge ligger de lite för högt för min plånbok.
 
Att köpa en större hårddisk är också ett alternativ men samma sak där. Den skulle troligen vara värd mer än hela datorn.
 
Hela mitt problem består alltså i att jag har föråldrad utrustning. Hade jag bättre grejor skulle jag tveklöst köra okomprimerat.
 
Det är ju även som Gunnar Jonsson säger, att det finns många olika komprimeringstyper (det ser likadant ut i mitt grafikprogram) och kör man okomprimerat slipper man bekymra sig om eventuella kompabilitetsproblem i framtiden.
 
// Tobbe!