NULL Skriv ut sidan - Skanning av gamla fotografier

Anbytarforum

Titel: Skanning av gamla fotografier
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-07-03, 16:21
Min åsikt när det gäller bildstorlek är nog att det kan vara klokt att skanna bilder i riktigt hög upplösning om man har en skanner (och PC) som tacklar det. Särskilt viktigt om man bara lånat dem. Sådana oersättliga bilder brukar jag skanna i minst 600 dpi. Harddiskar är ju idag stora och rimliga i pris, och en CD har stor kapacitet och rymmer många bilder även i 20Mb-storlek.
 
Sedan brukar jag göra en mindre version för utskrifter, och utdelning i familjen. Av och till en riktigt utrymmessnål jpg för epost också. En CD kopia lägger jag tillsammans med orginalen i bankfacket, så sover jag som bor i trähus lite lugnare.
 
Grunden till att jag gillar att bevara dessa högupplösningskopior är att man väl aldrig kan veta vad skrivare och annan utrustning kan tackla av detaljer i framtiden, och att man inte kan utesluta att publicering någon gång kan bli intressant. Stora förstoringar likaså. Samtidigt är det ju riktigt att många äldre bilder man kommer över har dålig skärpa, det går inte att skanna sig till en skarpare bild än orginalet!
 
Om man bör skanna svartvita bilder i färg har jag ingen förmening om, några rekommenderar det. Då blir ju filerna också mycket större.