NULL Skriv ut sidan - Skanning av gamla fotografier

Anbytarforum

Titel: Skanning av gamla fotografier
Skrivet av: Gunnell Forsén skrivet 2003-07-03, 11:30
Ja, det verkar vara som du säjer Crister, att många drämmer till och skannar i onödig hög upplösning. Man kan ändå inte få bättre utskrift än vad skrivarupplösningen tillåter.
Min äldsta syster har skannat många sv/v foton under senare år och jag minns att hon sa att 300 dpi är fullt tillräckligt enl vad hon kommit fram till. Man får bra utskrifter och kan förstora ganska mycket om man vill. Vet inte om det krävs mer för färgfoton.  
 
Det jag har hört är att om man skannar negativ så bör man ha högre upplösning. Men det var från en försäljare av skanner, så jag vet ju inte hur väl det stämmer - om det möjligen var ett försäljningsargument! Jag har i alla fall provat att skanna negativ och det blir helt suveränt bra. Epson har en flatbäddskanner med funktion för det.
 
För övrigt ska man ju även tänka på filformatet och som vi diskuterat tidigare i detta ämne, så är TIF ett lämpligt format om man tänker sig använda bilderna för utskrift. PDF är också bra men fungerar endbart i Photshop. Därutöver så ska man väl också tänka på att skanna in färgfoton som man ska skriva ut i CMYK (cyan, magenta, gult o svart) och inte RGB (röd, grön, blå). RGB-bilder är avsedda för visning på bildskärm. Men det kanske inte har så stor betydelse - någon som vet mer? Har inte testat själv.
 
Mycket med det jordiska! Eller bildiska kanske....
 
Hälsningar/Gunnell