NULL Skriv ut sidan - Digitalkameran i forskningen

Anbytarforum

Titel: Digitalkameran i forskningen
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2006-04-04, 06:40
Bilden på startsidan i Rötter i går har tydligen väckt intresse med tanke på ett antal förfrågningar jag redan fått. Det är lika bra att jag beskriver här vad det är ni ser för den som vill starta fotografering av dokument själva.
 
Kameran (Canon A620 ? ca 3.000:-) är fäst med spännband i en Ikea-lampa (Global ? 149:-) som är uppstagad av en gängad stång (M5) som är fäst med två rörsvep (10 mm). Gängningen för att avståndet mellan de muttrar som är inspända i rörsvepen ska kunna justeras. Stativet måste vara avsett för att skruvas fast i skrivbord, annars kan man inte få det utlägget. Kameran matas elektriskt från en nätdel, dels för att få ner vikten på själva kameran, men även för att man ska slippa byta batterier.
 
Kameran har funktionen att man kan koppla den direkt till datorn och styra slutare och zoom från ett medföljande program. Det gör att man kommer upp i ca 10 exponeringar i minuten om boken inte trilskas. Alla bilder lagras på hårddisken utan att passera något minneskort. Fördelen med att styra slutaren med det medföljande programmet är att man hela tiden ser i ett litet fönster på skärmen exakt vad som kommer med av boken. Vissa delar är ju sekretesskyddade i dödböcker så då kan jag begränsa bilden till den tillåtna delen.
 
Belysning är viktig om man ska fotografera dokument som ska bevaras och inte som i mitt fall bara användas som underlag för registrering. Använd gärna två likadana lysrörslampor till, placerade på var sin sida om dokumentet. Det blir en billig och bra lösning.
 
Den stora mängd anonyma bilder man får (flera tusen per dag) kan man sen processa i klump via ett gratisprogram som heter IrfanView, dvs döpa om till relevanta filnamn och vrida, ljusa upp, bättra på kontrast och eventuellt ta bort färginformation ur för att få ner bildstorleken.