NULL Skriv ut sidan - Bra kopiering av gamla fotografier

Anbytarforum

Titel: Bra kopiering av gamla fotografier
Skrivet av: Per-Frikk Åhman skrivet 2006-03-16, 23:43
Hej,
 
Är det någon av mina ärade meddebattörer som har tänkt på vad som skall göras med orginalplåtarna efter digitaliseringen. Är det fritt fram att slänga dessa?  Jag får lätt intrycket av inläggen på detta forum att den digitala tekniken en gång för alla verkar ha löst alla bevarandeproblem?  
 
Enligt min mening har den digitala tekniken bidragit med mycket gott, till exempel lättillgänglighet, snabbhet och retucherings-möjligheter (även manipulation, på gott och ont), men det är en grov missuppfattning att digitaltekniken löser alla bevarandefrågor i ett svep. Den klassiska fototekniken har funnits i 160 år och är väl beprövad och tämligen kemiskt stabil när det gäller långtidsarkivering (100-tals år), digitaltekniken har däremot fört med sig många fler osäkerhetsmoment än den löst avseende bilders långsiktiga arkivering och permanes.  
 
Därför vill jag förorda en vårdregim för fotografiska bilder som utgörs av en hybrid mellan digital teknik och klassisk kemisk behandling som tar det bästa från dessa två världar. Det är därför som jag satsat på att bygga upp två avancerade proffslabb (både digitalt och kemiskt) specialicerade för vårduppdrag av alla former av fotografiska material. Som specialitet kan jag ta loss bildhinnan från krossade glasplåtar och foga samman dessa till en komplett bild på ny glasplåt och i vissa fall gjuta i ny infärgad emulsion där bildfragment fattas för att säkra att negativet inte skadas ytterligare av bl,a. nötning och presskador under dess långtidsarkivering. Även jag tar emot uppdrag och fototekniska förfrågningar.
 
Med vänlig hälsning
 
Per-Frikk Åhman
Fotograf / Fotokonservator
Argentum fototeknik
Bälinge, Uppsala