NULL Skriv ut sidan - Bra kopiering av gamla fotografier

Anbytarforum

Titel: Bra kopiering av gamla fotografier
Skrivet av: Alf Helin skrivet 2003-11-02, 16:40
Hej alla!
 
Har länge funderat över det här med gamla fotografier och hur jag skall få kopior på dem och få in dem i datorn.
 
Men för några månader sedan löste det sig ganska elegant. Då tog jag mod till mig och köpte en digitalkamera. Och helt plötsligt hade jag hittat en bra metod att få in mina foton i datorn.
 
Helt enkelt sätter jag kameran i ett stativ och ställer in den på museum, ett alternativ där man inte använder blixt. Det är ett förinställt autofocusläge. Ställer in avståndet och kollar i monitorn att allt ser bra ut. Knäpper och väntar någon sekund och kollar hur bilden blev. Blev den inte bra tar jag en ny och kollar. Sedan när jag tagit ett antal bilder för jag via en kabel över dem till datorn. Där bearbetar jag dem i Photoshop Elements(Ingick i kameraköpet) och överför dem sedan till en CD.
 
Vill jag gör jag en utskrift via min bläckstråleskrivare där jag kan välja kvalit? och papper. Och om jag vill förbättra hållbarheten laminerar jag för hand. Vill varna för att vanlig bläckstråleskrivare skriver med vattenfärg. Kolla Din egen genom att släppa en vattendroppe på den utskrivna kopian. Man talar om fotokvalitet när man säljer skrivare men det är väl inte riktigt sant?
 
Ett annat alternativ för att få ut bilden är att skicka upp filerna via internet till något fotolabb eller lämna den till någon fotoaffär. Negativet finns ju digitaliserat på CD:n. Tala dock om för labbet att de inte får beskära bilderna.
 
Fördelen med att bearbeta scannat/fotograferat material är att man innan man lämnar det till repro eller fotolabb har förbättrat, förändrat och beskurit bilden som man själv vill ha den.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin