NULL Skriv ut sidan - Är det Anna Maria på samtliga foton?

Anbytarforum

Titel: Är det Anna Maria på samtliga foton?
Skrivet av: Ewa Wahlgren skrivet 2011-11-07, 12:58
Nej, Helene, det var inte så lite precis, MEN jag har tack vare din insats funnit ännu mer (!) och vill bara berätta lite. Som den petimäter jag är – till mångas förtret och någras förnöjelse (och som är bra i släktforskningssammanhang) – ville jag ju själv SE de uppgifter du hittat.  
 
Att Rote 22 stod som Vasa hade jag sett, men fattade visst inte riktigt, att jag kunde söka på Gustav Vasa i Arkiv Digital. Ja, där var ju Anna Maria precis som du berättat! Och så fortsatte jag till Valåsen, där jag – som du skrev – fann,  att hon stod under Gustaf Tufvesson Holmgren m hustrun Matilda Grundel, men såg då också att de flyttat flera år innan Anna Maria blivit inskriven där! Hos vem hon var hushållerska då är oklart, men där var ju herrgård och bruk.  
 
1922 flyttade hon helt visst till sidan 881, vilket visade sig i Nya Boken (AIIa:29, 1922-1933) fortfarande vara Valåsen. Dock DÄR hittade jag en notering, att hon flyttade till Skara stad den 7/10 1922! Och där fortsatte jag alltså att kunna följa henne tills hon i Skara stadsförsamling AII:11, 1921-1935 (sid 115 i AD) flyttat ihop med mamma och syster Emma!  
 
Hon står där som husföreståndare (med möjligen ett ”f” framför?), vilket yrke hon i samma bok på sid 162 haft hos Assbecks. /Vilket visar sig nu vara ett stort ”fashion house” med 125 år på nacken och som jag dessutom fann en ca 100 år gammal bild på på Västergötlands museum!/  
Och det var på den här sidan (162), Anita, man ”klämt in” en kvinna född i Norra Vånga mellan Anna Maria (på rad 19) och en man på rad 18. Detta Norra Vånga, som felskrivet följde med Anna Maria till sidan 115 och Sveriges Dödbok.
 
Ville, som sagt, bara dela med mig lite av vad man kan finna med gemensamma ansträngningar ...  
Ewa