NULL Skriv ut sidan - Är det Anna Maria på samtliga foton?

Anbytarforum

Titel: Är det Anna Maria på samtliga foton?
Skrivet av: Ewa Wahlgren skrivet 2011-11-05, 23:51
Jag har av en kusin fått 2 gamla fotoalbum - ett var Emmas och ett Lovas. Dessa damer kallade pappa för ”faster” Emma resp Lova, när han pratade om dem. Nu efter ca 25 år har jag vid forskning förstått, att de var farfars kusiner. (Farfar hade endast en syster, som dog vid 23 års ålder.) De hade en bror Karl August, som pappa fick ärva en del smycken av. Ytterligare en syster fanns, Anna Maria, men henne tror jag aldrig, att jag hörde talas om. Och dessvärre har jag heller inte kunnat finna henne efter 1912. (De 3 andra syskonen är ”klara”.)
 
På de två första fotona nedan står på baksidan: ”Anna - Lovas syster” (och jag tror, att det är min faster som skrivit detta).  Jag tycker mig se en eventuell likhet på 3:e fotot, vilket då skulle innebära, att Anna emigrerat och bosatt sig i Chicago-trakten.  
 
Vore mycket tacksam för hjälp kanske med både ”fotoidentifikation”  och Anna Maria Johanssons vidare öde. Hon föddes i Skara 1871-06-09. Föräldrar var Frans Fredrik Johansson (1835-11-06-1898-05-18) och Karolina f Pettersdotter (1840-11-04-1925-11-04). Jag har i Rotemansarkivet kunnat följa Anna Maria från det hon kom till Stockholm 1892-12-12 fram till 1912, då hon flyttade från Engelbrektsgatan (rote 09, Östermalm) till, vad det står antecknat, Rote 22,  Fol 50 i utflyttningslängden. Sedan är det stopp. Kan någon hjälpa mig komma vidare?
(https://forum.rotter.se/discus/messages/11906/339855.jpg)    
 
Vänliga hälsningar från Ewa
PS. Jag kommer så småningom att lägga in samtliga foton på Porträttfynd (drygt 80 st  totalt).