NULL Skriv ut sidan - Vad symboliserar denna tavla?

Anbytarforum

Titel: Vad symboliserar denna tavla?
Skrivet av: Jonas Arnell-Szurkos skrivet 2003-07-18, 19:55
Jag är lite fundersam om tavlan hör ihop med något ordenssällskap som Svenska Frimurare Orden eller Odd Fellow-Orden. Som i alla lite mystiska sällskap har primtalen stor betydelse samt en del andra tal som bygger på primtal (ex. 9=3x3). 20 är ett mycket udda nummer :-) i dessa sammanhang.  
 
Man hade kanske mer sannolikt valt symboler i stället för bokstavsförkortningar om tavlan hört samman med ett ordenssällskap. Jag har t.ex. sett väggklockor till salu där de 12 timmarna markerats av olika frimureriska symboler: passare, vinkelhake, lodlina, libell, orförandeklubba, m.m. Anledningen till detta är att bokstäver är tecken som bara har en betydelse. Symboler har per definition flera betydelser, och därför ger de betraktaren mer. Att flera bokstäver återkommer på flera ställen tycker jag ytterligare visar på detta.  
 
Jag tror att G i strålknippet är Gud, men jag lutar som flera andra åt att det är personer som det är frågan om. Jag tror också att det kan vara frågan om ett slutet sällskap, men inte just ett ordenssällskap. Ett slutet sällskap är ett vidare begrepp och termen bygger i princip på att medlemmar antas via inval - man kan inte söka medlemskap själv (ex herrklubbar, Rotary, Lions). Ordenssällskapen arbetar dessuom med grader & ordenshemligheter m.m.  
 
En tavla över medlemmarna (kanske stiftarna) i slutet sällskap, av Guds nåd?