NULL Skriv ut sidan - Skrädderidetaljer med """"svenska fjeder""""

Anbytarforum

Titel: Skrädderidetaljer med """"svenska fjeder""""
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-03-07, 16:37
Tack Anna-Carin, det var roligt att höra!  
 
Det var en knivig fråga, vilken klänning de fotograferade sig i. Jag vet faktiskt inte - har inte sett det i litteraturen - utan får spekulera lite:
Å ena sidan kan man tänka sig att det blev i svart klänning för det var ju då hela konfirmationen var avklarad och det var första fotot som vuxna - barn fotograferades ju gärna i vitt rysch-pysch så det blev verkligen kontrast.
Å andra sidan finns det berättelser om hur vackra och märkvärdiga man i början tyckte flickorna var i vitt (en man beskriver att det var som att se en skara Guds änglar) och människor som inte annars hade brytt sig om att gå på konfirmationen gick dit just för att se det här märkvärdiga. Och då kanske man ville förevigas i sin märkvärdiga klänning?
Jag tror faktiskt att det varierade; förmodligen resonerade väl flickorna - och deras mammor - och så blev det ett gruppbeslut som kunde vara det ena eller det andra. Nu var denna fas med två klänningar alltså ett ganska snabbt övergående fenomen eftersom det ju blev väldigt dyrt - och det förekom inte överallt, bara där prästen var lite mer konservativ än sin församling.
 
När det gäller Dina släktingar så är det väl alldeles oerhört illustrativt att storstadsflickorna snabbt anammat det nya vita modet, medan bohusflickorna var kvar i det svarta, schartuanska. Ändå var naturligtvis göteborgsflickorna sena i förhållande till andra städer - Göteborg är ju fortfarande schartuanskt (väl minns jag min barndom när man fortfarande under sent 1960-tal inte gick utanför dörren på långfredagen utan att vara svartklädd!).
 
Ingela