NULL Skriv ut sidan - Skrädderidetaljer med """"svenska fjeder""""

Anbytarforum

Titel: Skrädderidetaljer med """"svenska fjeder""""
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-03-06, 15:56
Gunhild,
 
Tja, det där var väl en fråga som jag inte alls tycker platsar bland kategorin de dummaste här!  
 
Handel med färdigsydda plagg tilläts i Sverige från 1834 (fast det hade faktiskt förekommit redan på medeltiden). Mest var det naturligtvis enklare plagg, som inte behövde exakt passform - t.ex. kjolar, skjortor.
Från början var även konfektionsplagg handsydda. Symaskinen introducerades dock på 1850-talet - och då blev det upp-och-nervända världen ur vår moderna synvinkel: synliga sömmar syddes med maskin, osynliga (dvs. underarbete) för hand! Orsaken var naturligtvis att det var såpass ovanligt med symaskin att man riktigt ville stoltsera med att man hade ett plagg tillverkat med senaste tekniken (det var först långt senare som idén att maskintillverkat = massproducerat skräp slog igenom - från början njöt man av att alla artiklar som producerades var exakt likadana). De av våra folkdräkter som användes dagligen längst fram i tiden (t.ex. vissa daladräkter) visar mycket tydligt upp det just det här fenomenet.
Man anpassade från början inte heller sömnadstekniken till symaskinen: man sydde alltså fortfarande de gamla vanliga sömmarna, men nu på maskin. Det var först så småningom, in på 1900-talet, som man anpassade sömmar till hur det var mest praktiskt att sy på maskin. T.ex. så syddes fällsömmar gärna så att den första sömmen, som förut sytts med efterstygn, nu syddes på maskin, medan man fållade ner sömmen för hand; först så småningom övergav man fällsömmen eftersom den inte lät sig göras på maskin (och så fick man en smidigare söm som möjliggjorde annan design - teknik gav designmöjligheter som i sin tur krävde ännu nyare teknik).
Sammantaget gör det här att det kan vara svårt att avgöra - och klassificera - ett plagg som handsytt eller maskinsytt. Är det t.ex. sytt med fällsömmar kan man vara tvungen att sprätta upp en bit av fållsömmen för att kunna se hur baksidan ser ut - är det handsydda efterstygn eller är det maskinsöm.
 
Så Din klänning från slutet av 1800-talet är förmodligen sydd med blandteknik, alldeles särskilt som det är en så elegant klänning.
 
Det är väl dock tveksamt om klänningen verkligen är köpt som ett konfektionsplagg. Varuhus - med avdelningar för konfektion - fanns i Europa (t.ex. i Frankrike) från mitten av 1800-talet; de första kom hit i slutet på 1800-talet. Återigen tycker vi att det är upp-och-ner: men då ansågs varuhus, inte specialbutiker, som finast - varuhus var det senaste, de var moderna och de sålde ju just maskintillverkade saker.
Jag kan däremot förstå jag har köpt en klänning istället för jag har låtit sy upp en klänning. Modebutiker fanns det nämligen. De hade ett standardsortiment som visades upp och så valde kunden ut ett plagg som sedan syddes upp efter kundens mått. Och det kunde gå snabbt: av storsäljarna kunde man ha halvfärdiga plagg där det bara var de kritiska sömmarna som behövde göras för varje enskild kund. Ungefär som idag erbjöds plagget kanske i ett par olika färgställningar, men det var inte fritt val av tyg och man kunde inte heller ta med ett eget tyg. Det var här alltså inte fråga om att en sömmerska eller en syateljé skapade en unik klänning för kunden, i ett tyg som kunden antingen hade med (kanske inköpt på en resa) eller där man valde från syateljéns hela sortiment (ungefär som hos en tapetserare idag). Nej, man gick in i en butik, valde ett plagg, provade in det på stående fot och fick det levererat hem efter ett par dagar (och kunde på middagsbjudningen veckan efter till sin fasa konstatera att fru Lundgren hade samma klänning!).
Liksom med maskintillverkat-handtillverkat kan det vara svårt att kategorisera detta: är det konfektion (=massproduktion) eller är det uppsytt (=unikt för mig)?? Idag förekommer ju ett liknande förfarande åtminstone för herrkostymer; måttanpassat tror jag det kallas?
 
En fin klänning är det i alla fall!
 
Ingela