NULL Skriv ut sidan - Sjuksköterska eller frälsningsarmésoldat?

Anbytarforum

Titel: Sjuksköterska eller frälsningsarmésoldat?
Skrivet av: Ulrika Lundin skrivet 2009-01-20, 19:54
Jag har varit i kontakt med Barnmorskeförbunet (www.barnmorskeforbundet.se) och fick av dem följande svar idag:
 
Hej Ulrika!
Jag tror att det är en barnmorska på bilden, men inte därför att jag känner igen dräkten utan för att broschen ser ut att vara en barnmorskebrosch. Nu har vi tyvärr inte mer än en bevarad barnmorskedräkt, de varierade också med modet även om det inte ändrades så snabbt på en tiden.  
 
Vi hyr lokaler i Sjuksköterskornas hus och här finns i sort sett alla sorters sjuksköterskebroscher (2 saknas) och vid jämförelse med bilden tycker jag att det ser mer ut som barnmorskabroschen. Det fanns tre utbildningsorter och broscherna hade olika inskriptioner:
 
Stockholms barnmorskeläroanstalt - SB
Göteborgs barnmorskeläroanstalt - GB
Södra Sveriges barnmorskeläroanstalt - SSB
 
Hoppas detta är till nytta för dig. Vi har en förteckning över barnmorskor verksamma 1935, med foto.  
 
Vänlig hälsing
Kajsa Westlund
kanslichef
 
Faktum är att jag stött på en anteckning på Johanna Eriksson (född Andersdotter 1864-12-18 i Knista och död 1950-12-23) som lyder 12/191 Betyg att bli barnmorska i en husförhörslängd från 1886-1890, Hidinge AI:21, bild 49, sida 43 enligt Arkiv Digital. Johanna var syster till hon som ägde fotoalbumet som fotot finns i. Vet någon hur man kan leta vidare på denna anteckning?