NULL Skriv ut sidan - Kan man utläsa grad av denna bild (uniform)

Anbytarforum

Titel: Kan man utläsa grad av denna bild (uniform)
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2011-11-23, 03:09
Tack för förtroendet, Ann-Mari!
 
På landet, särskilt hos allmogen, men faktiskt också bland enstaka äldre damer av högre stånd, levde nyrokoko-klänningen kvar mycket länge, ibland fram emot sekelskiftet 1900. Unga kvinnor försökte naturligtvis på ett helt annat sätt hålla sig à jour med modet, men faktum var precis det som Ann-Mari påpekar - senare tiders klänningar, med turnyr och krävande hårt snörda korsetter, kunde man inte arbeta i.
 
Enstaka detaljer kunde ändras - de ursprungligen räta och släta ärmarna kunde få en liten puff t.ex. - men de vida kjolarna (ibland t.o.m. med bibehållen krinolin under!) var bra ersättare till folkdräktens kjol, som gärna varit bortåt tre meter vid innan den lades bort. Skrapar vi lite på den, så kunde det vara en folkdräktskjol som gjordes slut på under de sista decennierna av 1800-talet.
 
Att kvinnans jacka verkar sitta så löst kan mycket väl bero på att hon blivit lite mindre - kanske av den helt naturliga anledningen att hon inte längre hade en gravid mage. Hade den varit modeplagg under nyrokokon hade den suttit bra mycket snävare. Här uppfattar jag den som en uppföljare till folkdräkternas korta tröja.
 
De flesta hade inte råd med särskilt anskaffade arbetskläder utan nedgraderade sina bättre kläder. Hade man råd med en sidenklänning togs den naturligtvis bara fram vid de allra största högtider (i princip bröllop och begravningar), så den slets ju inte - istället begraves man i den. Men näst-bäst-klänningen var säkert i ylle och blev så småningom bra att arbeta i.
 
Eftersom det här gäller ett par som inte är i sin första ungdom, så är det utifrån kvinnans klädsel närmast omöjligt att avgöra när fotot togs. Sånär som på en detalj: jag har svårt att se om kvinnan har förkläde på sig eller inte. Förklädet lades inte bort på landet - av äldre allmogekvinnor - förrän tidigast på 1870-talet. Så, om förkläde efter 1850 och innan 1875-80, om inget förkläde efter 1870 och innan 1890-95 skulle jag nog säga.
 
Ingela