NULL Skriv ut sidan - Kan man utläsa grad av denna bild (uniform)

Anbytarforum

Titel: Kan man utläsa grad av denna bild (uniform)
Skrivet av: Andreas Jansson skrivet 2011-11-21, 17:42
Tack så mycket för hjälpen, Ann-Mari och Hans - med er hjälp kan jag avfärda min gissning som felaktig.
 
För att förtydliga: Jag hade ingen aning om åldern på personerna på kortet, allt jag hade att gå på var att kortet skulle ha behövt varit taget som senast i mitten av 1880-talet, för att min gissning skulle kunna stämma, eftersom kvinnan dog strax därefter (1886 om jag minns rätt - jag har inte uppgifterna här och nu).
Med uppgifterna om klädmodet och uniformen, så skulle de inte vara 50 år gamla på kortet (om det var tidigt 1870-tal), och så unga har jag svårt att se dem som. Nej, det är nog snarare frågan om ett annat soldatpar då (okänt).
 
Hans, du skrev menig soldat tidigare, kan det även innebära en helt vanlig knekt från ett soldattorp?
 
Jag bläddrade för skojs skull igenom generalmönsterrullorna för det tidiga 1870-talet, utan resultat... Finns det något annat system än att bläddra igenom alla sidor? (Vi kan ta det som en separat fråga under lämplig rubrik om du känner till något). Även torpsyneprotokollen har gäckat mig... jag hittar inga, eller letar kanske på fel ställe. Det finns torp jag gärna skulle vilja hitta en beskrivning av som inte har med denna fråga att göra.
 
Ann-Mari: Hur snabbt förnyade man sina kläder på ett ungefär? Jag gissar att finkläderna blev arbets/vardagskläder med tiden, och nya finkläder syddes upp när de gamla blivit för dåliga.
Användes finkläder endast när man gick till kyrkan och vid festliga tillfällen?
 
M.v.h. Andreas