NULL Skriv ut sidan - Kan man utläsa grad av denna bild (uniform)

Anbytarforum

Titel: Kan man utläsa grad av denna bild (uniform)
Skrivet av: Hans Högman skrivet 2011-11-13, 10:16
Som jag skrev i mitt förra inlägg så bär personen på bilden uniform m/1860 och mössa m/1865. Byxorna till uniform m/1860 var ljusa. År 1872 kom en ändring av uniformen och nu får byxorna samma färg som vapenrocken, dvs mörkblå. Tittar man på bilden så syns det tydligt att byxorna har en ljusare färg vilket ger en indikation om tidpunkten när bilden kan ha tagits.
Nästa infanteriuniform kom år 1886. Denna uniform hade en knapprad jämfört med m/1860 som hade två.
 
Vi ser inte vad som finns på axelklaffarna men manskapet hade regementets nummer anbringat på axelklaffarna. Vad gäller gradbeteckningar så har vi mössan på bilden och den kan ge en ledtråd.
Gradbeteckningar bars på mössa m/1865 (m/1865-1899) i form av galoner. Runt mössans nedre del fanns gradbeteckningar i form av gula galoner som varierade i antal och bredd beroende på tjänstegrad. På vardera sidan om mössan bar officerare och underofficerare dessutom två stycken smala lodräta gula galoner (sergeant undantagen). Manskapet bar gula eller vita beläggningssnören på mössans nedre del.
Det är svårt att se om det är en galon eller ett beläggningssnöre som finns på mössans nedre del på Andreas bild ovan.
 
Nu ser vi inte mössan framifrån men officerare hade framtill på mössan en agraff med gul sidenkrokard, m/1865, samt en förgylld blåemaljerad knapp med tre kronor, m/1865, medan underofficerare bar en förgylld knapp med tre kronor, m/1865. Manskapet bar kompaninummer framtill på mössan och därunder en manskapsknapp.  
 
Jag har tittat i ”Svenska arméns uniformer 1875 - 2000” av Simon Olsson, och där finns bilder på mössa m/1865 sett från sidan med olika gradbeteckningar. Manskapets mössa och sergeantens mössa liknar varandra och är svåra att se skillnad på. Jag bifogar en bild från ”Svenska arméns uniformer 1875 - 2000” som visar hur gradbeteckningarna bars på mössa m/1865. /Hans  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/11906/340517.jpg)