NULL Skriv ut sidan - Desertör under andra världskriget?

Anbytarforum

Titel: Desertör under andra världskriget?
Skrivet av: Jouni Tervalampi skrivet 2009-08-03, 17:32
Hej Cassandra!
 
När det gäller Juho Paukku föreslår jag att du ringer eller skriver ett mejl  
 till riksarkivet@riksarkivet.ra.se för alla flyktingar finns arkiverade i Statens utlänningskommission. Jag har själv beställt om min farfar som som flykting till Sverige 1948. Där finns ett kort förhör på en maskinskriven  A4-sida  med standardfrågor, bland annat frågor om den flyktingsökandes pappa och mamma, vad de hette. vilken socken, vilket land. Har du tur så visste den 13-årige Juho sina föräldrars namn, födelsedatum och vilken socken.
 
Avrättningar i Karelen
 
Oj! Det måste vara länge sedan din farfar sökte uppgifter om avrättade i Östkarelen i Sovjetunionen. Det finns böcker på avrättade på kyrilliska (ryska), men även utlagda på Internet cirka fem år tillbaka på den här webadressen:
http://visz.nlr.ru:8101/search/lists/karel      
 
Både Google och Altavista har översättningsprogram, så du får någom hum vad det handlar om. Det finns en sifferkod till exempel 58-6-9 och det är paragrafen de blev dömda till döden.
 
De finns publicerade på svenska i någon bok vad de betyder, men det måste kolla upp var jag fann de. Möjligen har jag det någonstans i datorn.